Challas
  • Home
  • Food & Recepten
  • Leven in Italië
  • Wijn & Drank
  • Reizen & Regio’s
  • Meer
    • Over ons
    • Privacy & Disclaimer
    • Cookies
    • Neem contact op met ons
No Result
View All Result
Challas
No Result
View All Result

Conducteur van de oude stempel laat zien hoe het moet

Conducteur van de oude stempel laat zien hoe het moet

Iedereen die ooit met de trein gaat, weet hoe het meestal werkt. Je checkt netjes in met je ov-chipkaart, zoekt een plekje in de coupé, stopt je oortjes in en wacht rustig tot je weer mag uitstappen. Maar zo soepel gaat het natuurlijk niet altijd. Soms is er die ene klojo die denkt boven de regels te staan. Afgelopen week gebeurde precies dat: een asielzoeker die bewust weigerde te betalen en ondertussen de hele wagon irriteerde. Gratis meerijden en ondertussen grote bek trekken, het complete pakket dus.

Voor de meeste reizigers is een rit gewoon een praktische bezigheid. Maar zodra er zo’n randdebiel tussen zit, verandert de sfeer in een paar minuten. Mensen die rustig onderweg waren naar werk of familie werden ineens geconfronteerd met irritante herrie, luid commentaar en provocerend gedrag. Het zorgde voor spanning, ongemak en de bekende “waarom zit ik in deze trein?”-blik bij iedereen die ernaast zat.

Gelukkig trof hij niet zomaar een conducteur, maar eentje van de oude stempel. Zo’n man die geen tijd verspilt aan slap gelul, maar direct en duidelijk optreedt. Het type dat nog gelooft in gezag en verantwoordelijkheid, en niet in eindeloze procedures. De overlastpleger dacht waarschijnlijk dat hij met wat geblaat en gezeik de boel kon rekken, maar hij had duidelijk de verkeerde getroffen.

De sfeer slaat snel om

Volgens reizigers begon het allemaal vrij onschuldig met wat luide opmerkingen. Maar binnen no-time ging het van hinderlijk naar provocerend. Mensen keken ongemakkelijk naar elkaar, hoopten dat iemand iets zou doen. De sfeer sloeg compleet om. Waar je normaal ontspannen je reis maakt, zat iedereen ineens met strakke kaken in de stoel. Het voelde onveilig.

En dat is precies het punt: openbaar vervoer hoort een plek te zijn waar je je gewoon relaxed voelt. Niemand zit te wachten op agressie of respectloos gedrag. Toch zien we dit soort taferelen vaker terug. Mensen die denken dat regels niet voor hen gelden. Het is irritant, oneerlijk en vooral vermoeiend voor iedereen die wél gewoon betaalt.

De conducteur besloot dat het tijd was om in te grijpen. Niet met zachte woorden of pogingen om het gezellig te houden, maar met de duidelijke aanpak van iemand die weet hoe je gezag afdwingt.

Oldschool aanpak werkt nog steeds

In plaats van ellenlange discussies gooide de conducteur het over de oldschool boeg. Kort, direct en krachtig. Met een duidelijke stem liet hij weten dat dit gedrag nul procent getolereerd zou worden. Geen uitvluchten, geen onderhandelingen, gewoon een duidelijke grens.

Het resultaat was er meteen. De man werd letterlijk in toom gehouden en uit de situatie verwijderd. En het effect in de coupé was duidelijk merkbaar: de rust keerde terug. Reizigers konden opgelucht ademhalen.

Dit soort momenten laten zien dat een conducteur veel meer is dan iemand die kaartjes nakijkt en omroept dat je in Zwolle moet uitstappen. Het is iemand die verantwoordelijk is voor veiligheid, orde en de hele ervaring van een treinreis. Als je die verantwoordelijkheid serieus neemt, merken passagiers dat meteen.

Een getuige zei later: “Toen de conducteur ingreep, voelde het alsof iedereen meteen weer rustig werd. Eerst keken mensen geschrokken, maar daarna was er opluchting. Het was weer normaal.” Zulke reacties bewijzen dat daadkrachtige actie veel meer oplevert dan passief toekijken.

Balans tussen gastvrij en streng

Natuurlijk komt na dit soort incidenten de discussie los. Hoe ver moet je gaan met optreden? Moet een conducteur altijd vriendelijk en gastvrij blijven, of moet hij juist streng en duidelijk zijn? De waarheid ligt in het midden.

Ja, een trein is er voor de reiziger. Maar dat betekent niet dat je gratis kan meerijden of anderen kan lastigvallen. Gastvrijheid houdt op waar misbruik begint. Een duidelijke grens stellen is noodzakelijk, anders glijdt de hele boel af.

Daarnaast werkt dit soort optreden preventief. Als mensen weten dat ze direct aangesproken worden en dat er consequenties zijn, denken ze wel twee keer na voor ze de regels aan hun laars lappen. Reizigers die wél gewoon betalen, voelen zich serieus genomen.

Bovendien is er een bredere maatschappelijke discussie gaande. Veel mensen hebben het idee dat gezag niet meer serieus wordt genomen. Regels lijken soms optioneel, en professionals krijgen te weinig ruimte om in te grijpen. Dit incident laat zien dat er gelukkig nog conducteurs zijn die hun rug recht houden.

Benieuwd naar de beelden? Klik op de volgende pagina!👇

Online reacties knallen los

Het incident bleef niet beperkt tot de trein. Op sociale media en in talkshows werd er al snel over gepraat. Sommigen vonden het optreden hard, anderen noemden het juist verfrissend. Vooral forenzen die dagelijks met de trein reizen, reageerden positief.

Want laten we eerlijk zijn: iedereen die vaker met het openbaar vervoer gaat, weet hoe vervelend overlastplegers zijn. Elke dag zie je mensen die te luid bellen, schreeuwen of zelfs weigeren te betalen. Dat er eindelijk eens kordaat werd ingegrepen, voelde voor velen als een opluchting.

Ook werd er gewezen op het economische aspect. Het hele systeem draait op kaartjes en abonnementen. Wanneer mensen weigeren te betalen, ondermijnen ze dat. Uiteindelijk draaien de eerlijke reizigers op voor de kosten. Dat maakt het niet alleen oneerlijk, maar ook duurder voor de rest.

Respect verdien je met actie

De conducteur die dit oploste, heeft respect verdiend. Niet alleen van de mensen in de trein, maar ook van iedereen die erover las of hoorde. Zijn optreden bewees dat autoriteit niet zit in lange procedures of rapporten, maar in direct en zichtbaar handelen.

Het incident werd daardoor een wake-upcall. Niet alleen voor de man die dacht gratis mee te liften, maar ook voor de rest. Regels zijn er niet voor niets. Wie denkt ze te kunnen negeren, loopt uiteindelijk tegen iemand aan die ze handhaaft.

En dat is precies hoe het moet. Natuurlijk moet er altijd sprake zijn van proportionaliteit en professionaliteit, maar passiviteit werkt niet. Als conducteurs en ander personeel de boel laten gaan, voelen reizigers zich in de steek gelaten. Daadkracht geeft vertrouwen.

Oude garde versus nieuwe tijd

Interessant is dat dit ook iets zegt over hoe we tegenwoordig naar gezag kijken. Waar veel mensen gezagsdragers zien als bureaucraten die vooral formulieren invullen, laat deze conducteur zien dat het anders kan. Gewoon ouderwets de regels toepassen, met lef en duidelijkheid.

Misschien voelt dat voor sommigen ouderwets, maar vaak is het juist effectief. Reizigers willen geen slappe hap, maar iemand die de boel onder controle houdt. En dat kan alleen met een duidelijke, no-nonsense aanpak.

Bovendien werkt het inspirerend voor collega’s. Het laat zien dat je niet bang hoeft te zijn om grenzen te stellen. Dat geeft een signaal naar alle reizigers: dit is geen gratis bus, maar een trein waarin regels gelden.

De les die blijft hangen

Aan het einde van de rit draait dit incident om meer dan één herrieschopper. Het gaat over respect, veiligheid en eerlijkheid. Zonder die basis wordt reizen voor iedereen onaangenaam. Met duidelijke handhaving blijft de trein een plek waar mensen gewoon rustig hun reis maken.

Persoonlijk vind ik dat dit vaker mag gebeuren. Niet omdat we willen dat conducteurs overal politieagent spelen, maar omdat het nodig is om de balans te bewaren. Wie zich misdraagt, moet dat meteen merken.

De conducteur van dit verhaal liet zien hoe het moet: duidelijk, daadkrachtig en zonder onzin. Het respect dat hij daarmee verdiende, is groter dan welke procedure dan ook. En misschien is dat wel de belangrijkste les van allemaal.

Beelden bekijken? Zie hieronder!👇

https://challas.nl/wp-content/uploads/2025/09/ezgif-41a372dc2dd4f7.mp4

via

Meer → Meer →

Gerelateerde artikelen

Bridget Maasland verrast fans met flinke transformatie na sportmarathon
Actueel

Bridget maasland maakt het allemaal niet meer uit en showt lingerielijntje

Door Jos Voorn
22/12/2025
0

Sommige samenwerkingen zie je van drie kilometer aankomen. Deze niet. Bridget Maasland dropt ineens een lingerielijn bij...

Lees meerDetails
Nicolette van Dam is met haar 36 jaar nog steeds de droomvrouw van menig man
Actueel

Nicolette van Dam is met haar 36 jaar nog steeds de droomvrouw van menig man

Door Jos Voorn
22/12/2025
0

Sommige vrouwen lijken simpelweg geen last te hebben van tijd. Waar bij de meesten de eerste scheurtjes...

Lees meerDetails
Soms kan je beter gewoon naar huis gaan als zoiets gebeurt als je met je vriendin bent
Actueel

Soms kan je beter gewoon naar huis gaan als zoiets gebeurt als je met je vriendin bent

Door Jos Voorn
22/12/2025
0

Soms denk je dat je even stoer moet doen. Even laten zien dat niemand over je heen...

Lees meerDetails

Nieuwste Berichten

a tall building with a clock on the top of it

Huren of kopen in Italië? Dit zijn de voor- en nadelen per regio

Door Jos Voorn
22/12/2025
0

Droom je van wonen in Italië, maar twijfel je nog tussen huren of kopen? Logisch. Elke regio in Italië is...

man on sun lounger using laptop

De beste steden om als expat te wonen in Italië

Door John
22/12/2025
0

Droom je van een leven in Italië, maar weet je nog niet waar je moet beginnen? Snap ik. Italië is...

shallow focus photography of cookie and cup of coffee

Gids: Dit eten iItalianen écht eten voor ontbijt, lunch en diner

Door Jos Voorn
22/12/2025
0

We denken vaak dat Italianen de hele dag pasta eten en wijn drinken. Klinkt heerlijk, maar zo werkt het niet...

  • Over ons
  • Cookies
  • Neem contact op met ons
  • Privacy & Disclaimer

© 2025 Challas

No Result
View All Result
  • Home
  • Food & Recepten
  • Leven in Italië
  • Wijn & Drank
  • Reizen & Regio’s
  • Meer
    • Over ons
    • Privacy & Disclaimer
    • Cookies
    • Neem contact op met ons

© 2025 Challas