Zodra de eerste zonnestralen van de zomer doorkomen, grijpen velen in Nederland naar een haring met uitjes. Het is een ritueel dat bij de zomer hoort als het geluid van meeuwen aan zee.
Maar die ogenschijnlijk eenvoudige lekkernij staat onder druk. Niet door veranderende smaken of trends, maar door overbevissing en gebrek aan samenwerking tussen landen die dezelfde vispopulatie belagen.
Wat veel mensen niet weten, is dat haringen zich vrij door Europese wateren bewegen. Waar men ooit dacht dat ze vooral in de Noordzee thuishoorden, blijkt uit genetisch onderzoek dat ze enorme afstanden afleggen.
Hierdoor vissen verschillende landen uit dezelfde school, zonder dat goed afgestemd is hoeveel er gevangen mag worden. Het gevolg: een onzichtbare uitputtingsslag, waarbij de zee steeds leger raakt zonder dat iemand écht verantwoordelijk wordt gehouden.
Europese visserijbeleid kampt al jaren met verdeeldheid. Ieder land wil het grootste stuk van de viskoek, en dat zorgt voor onhoudbare vangstpraktijken. Vooral haring, geliefd én lucratief, wordt vaak zonder langetermijnvisie gevangen.
Nederland is afhankelijk van internationale wateren voor de Hollandse Nieuwe, en juist daar ontbreekt vaak de controle. Hierdoor ontstaat een situatie waarbij de toekomst van een nationale traditie volledig afhangt van internationale besluitvorming.
Wat dreigt te verdwijnen, is méér dan een visje. Denk aan de vlaggetjesdagen, de haringparty’s, het delen van de eerste hap met collega’s of familie. Het zijn momenten die mensen samenbrengen. Als haring straks zeldzaam of onbetaalbaar wordt, verdwijnt daarmee een stukje culturele samenhang. En dat raakt meer dan alleen de portemonnee.
Kleine vissers luiden al langer de noodklok. Zij zien hun vangsten afnemen en voelen de druk van grootschalige spelers. De zee is grilliger dan ooit en het voortbestaan van traditionele visbedrijven staat op het spel.
En terwijl hun zorgen groeien, worden consumenten geconfronteerd met stijgende prijzen aan de toonbank. Wat ooit een traktatie voor iedereen was, dreigt nu een luxeproduct te worden.
De oplossing ligt in samenwerking, transparantie en betere afspraken tussen landen. Experts pleiten voor strengere regels, het aanpakken van illegale visserij en duidelijke quota op basis van wetenschap. Alleen zo krijgt de haringpopulatie de kans zich te herstellen.
Maar ook consumenten spelen een rol. Door bewuster te kopen en te letten op keurmerken voor duurzame vangst, kan druk worden uitgeoefend op de sector. Wie vraagt naar de herkomst van zijn vis, draagt bij aan verandering. De kracht van de markt ligt immers bij de koper.
De toekomst van de Hollandse Nieuwe ligt niet alleen in handen van vissers of beleidsmakers, maar bij iedereen die waarde hecht aan traditie én natuur. Zolang er bereidheid is tot verandering, is er hoop dat haringhappen geen herinnering wordt, maar gewoon onderdeel blijft van de Nederlandse zomer.
Denk jij dat haring thuishoort in de zomer of wordt het iets wat alleen nog op oude foto’s bestaat? Reageer en praat mee op onze Facebookpagina.
@de_weettiquette Hoe eet je Hollands Nieuwe, ofwel nieuwe haring?🐟#tips #deweettiquette #etiquette #weetjes #janjaapvanweering #haring #eten ♬ origineel geluid – de_weettiquette
Bron: Trendyvandaag.nl






