Een easyJet-vlucht van Londen naar Glasgow liep afgelopen zondag compleet uit de hand toen een 41-jarige man ineens begon te schreeuwen over een ‘object’ aan boord. Alsof dat nog niet genoeg was, haalde hij ook nog eens flink uit naar Amerika en Donald Trump. De sfeer sloeg in één klap om van relaxed naar gespannen. En het duurde niet lang voordat een paar passagiers hem letterlijk op z’n plek zetten.
“Stop het vliegtuig!”, riep de man midden in de cabine. Iedereen keek op. Sommigen dachten eerst nog dat het een grap was, maar het werd al snel duidelijk: deze gast was serieus van het padje. Toen hij begon te schreeuwen dat er gezocht moest worden naar een mysterieus object, schoten medepassagiers in de actiestand.
Passagiers grijpen in
Een paar mensen probeerden de boel eerst nog te sussen, maar toen meneer bleef doorrazen, stapten twee kerels naar voren. Eén trok hem tegen de grond, de ander ging er bovenop zitten. Op een video hoor je iemand roepen: “Niet bewegen, gast!”
De bemanning bleef koel. Terwijl de passagiers de gek onder controle hielden, communiceerden de stewardessen met de cockpit. Het toestel maakte direct vaart richting Glasgow. Geen afwachten, gewoon zo snel mogelijk aan de grond.
De man zelf leek totaal niet aanspreekbaar. Volgens getuigen reageerde hij nergens op en leek hij compleet in een andere realiteit te zitten. Of het drugs waren of mentale paniek? Dat onderzoekt de politie nu.
Politie wacht op de landingsbaan
Toen het toestel landde op Glasgow Airport, stonden agenten al klaar. De man werd meteen aan boord in de boeien geslagen. Volgens Police Scotland is er niets gevaarlijks aan boord gevonden. Maar het incident wordt serieus onderzocht, juist omdat het zich in de lucht afspeelde. De speciale luchtvaart-eenheid is ingeschakeld.
Ook de beelden die viraal zijn gegaan op social media worden onderzocht. De autoriteiten willen weten of dit een doordachte actie was of gewoon een compleet verknipte uitbarsting.
Complimenten voor crew en passagiers
Op social media kreeg de crew van easyJet veel lof. Ook de passagiers die ingrepen worden geroemd om hun snelle en doortastende aanpak. “We hebben geen seconde getwijfeld,” schreef een van hen. “Je moet handelen voordat het escaleert.”
Experts zeggen dat zulke incidenten zeldzaam zijn, maar dat luchtvaartmaatschappijen wél precies weten wat ze moeten doen. De training betaalt zich uit, en soms is het juist de samenwerking tussen crew en passagiers die het verschil maakt.
easyJet liet weten dat de veiligheid van bemanning en reizigers topprioriteit is. Het toestel is na inspectie weer vrijgegeven. De rest van de passagiers kon hun reis later gewoon vervolgen.
Deze vlucht zullen ze alleen nooit meer vergeten.






