De Bijenkorf Utrecht vierde onlangs haar 155e verjaardag, en geloof ons: dat was niet zomaar een taart-en-slingers-feestje. Nee, het warenhuis trok álles uit de kast. Van lampen tot livemuziek, van champagneglazen tot applaus dat door de hele winkel galmde. Maar de echte klapper? Dat was niemand minder dan Maan.
Midden in de winkel, midden in de roes
Op een drukke zaterdagmiddag, toen half Utrecht nog dacht rustig wat geurkaarsen en truien te gaan scoren, begon het feest ineens. De eerste tonen van ‘Stiekem’ knalden door de speakers en BAM — binnen een paar tellen stond het hele warenhuis vol. Shoppers werden toeschouwers, personeel vergat even hun plicht, en iedereen die net een cappuccino bestelde in het café? Die bleef gewoon staan.
Kinderen op schouders, telefoons in de lucht, hoofden omhoog. Het leek alsof Utrecht even vergat dat het een winkel was. Maan stond er, glimlach breed, microfoon in de hand, en deed precies wat ze het beste kan: iedereen meenemen in haar wereld.
“Airco iets zachter graag!”
Midden in de performance grapte iemand in het publiek dat de airco “best wat minder hard mocht staan.” Het leverde een golf van gelach op — zelfs Maan schoot in de lach. Ze had er zichtbaar schik in. Dat spontane, dat ongepolijste, dáár leeft ze voor. En het publiek voelde dat.
Een mini-concert tussen de rekken
Terwijl de meeste mensen normaal niet verder komen dan een playlist op Spotify tijdens het passen van een trui, kregen bezoekers nu een liveconcert tussen de kledingrekken. Maan zong alsof ze in de Ziggo Dome stond, maar dan met de make-upafdeling als backstage.
Ze maakte grapjes, zwaaide naar kinderen en gooide hier en daar een knipoog richting het publiek. Geen sterallures, geen afstand — gewoon Maan. En dat is precies waarom ze nog altijd één van de meest geliefde artiesten van het land is.
Half uur pure feelgood
Het optreden duurde ruim een half uur, maar de nasleep ging de hele dag door. Zodra Maan het podium verliet, vloog het internet vol met filmpjes. X (voorheen Twitter) ontplofte: “Ze blijft gewoon zo echt,” schreef iemand. Anderen riepen dat ze “de hele dag kippenvel” hadden. Binnen no-time ging het fragment van ‘Stiekem’ viral — logisch, want Maan wist zelfs een warenhuis te laten voelen als een festival.
De Bijenkorf straalt mee
Ook De Bijenkorf zelf kon tevreden zijn. Volgens een woordvoerder was het “precies wat we voor ogen hadden.” Ze wilden iets bijzonders doen voor hun klanten, en dat lukte. “Maan paste perfect bij de sfeer: warm, tijdloos, een tikkeltje glam en vooral echt,” aldus de reactie.
Het jubileum was sowieso een compleet programma: modeshows, workshops, aanbiedingen en — als kers op de taart — een ster die het allemaal samenbracht.
Maan over het optreden: “Een feestje tussen de kledingrekken”
Na afloop bedankte Maan het publiek en het personeel. Ze straalde: “Het voelde als een klein feestje tussen de kledingrekken. Heel anders dan een groot concert, maar juist daardoor extra leuk.”
Dat typeert haar. Geen poespas, geen afstand. Gewoon Maan die doet waar ze goed in is: zingen, lachen, verbinden. Ze heeft het talent om een winkel te laten voelen als een huiskamer.
Online reacties: “Ze is gewoon écht”
Op social media werd ze overspoeld met complimenten. Niet alleen over haar stem, maar vooral over haar uitstraling. “Ze heeft gewoon iets sprankelends,” schreef een fan. “Alsof ze even langsloopt, zingt, en je dag maakt.”
Anderen merkten op hoe bijzonder het was om een artiest van haar kaliber zó dichtbij te zien optreden. Geen VIP-gedoe, geen tickets van 80 euro — gewoon een onverwacht cadeautje tijdens het shoppen.
De kracht van eenvoud
Misschien is dat wel waarom dit optreden zo bleef hangen. Geen glittershow, geen lasers of vuurwerk. Gewoon een microfoon, een glimlach en een stem die recht het hart in gaat. In een tijd waarin alles online en overgeproduceerd is, voelde dit verrassend puur.
Het deed mensen even stilstaan. Letterlijk én figuurlijk. En dat is precies waar muziek voor bedoeld is.
“Ik kwam voor sokken, ik ging met kippenvel weg”
Een bezoekster vatte het perfect samen: “Ik kwam eigenlijk voor een cadeautje, maar ging naar huis met een herinnering.”
Dat is wat je krijgt als een warenhuis besluit dat een jubileum niet alleen om kortingen draait, maar om gevoel. Om verbinding. En met Maan als muzikaal middelpunt zat dat gevoel spot-on.
Benieuwd naar de beelden? Klik op de volgende pagina!👇






