Lidewij de Vos. Voor de ene Nederlander een frisse politieke wind, voor de ander een trending meme-machine met fractievoorzitterstickers. Het internet heeft de laatste weken iets bijzonders ontdekt. Niet een nieuw standpunt, geen complotquote en ook geen politiek drama. Nee. Het gaat om een video van haar beëdiging, compleet met kledingkeuze die social media deed gloeien alsof het een Black Friday-uitverkoop was. Een simpel momentje in de Tweede Kamer, maar het internet rook bloed. En aandacht. Veel aandacht.
De comeback van Lidewij: van invaller naar lijsttrekker met marketingwaarde
Voor wie het even gemist heeft: Lidewij de Vos maakte begin 2025 een tijdelijke entree in de Kamer. Even invallen voor Thierry, microfoon vasthouden, keurig plechtig kijken en weer door. Geen explosies, geen chaos en geen wandelgangen vol journalisten die achter haar aan renden. Op 1 april ging ze weg, alsof het nooit meer dan een korte cameo zou worden. Maar guess what: op 4 september knalde ze terug. Dit keer niet als figurant, maar als de leading lady van Forum voor Democratie. Fractievoorzitter. Lijsttrekker. Camera’s vol op haar gericht.
En toen ging het hard. Terwijl velen dachten dat FVD langzaam wegzakte in de categorie “politieke relikwieën naast Rita Verdonk”, verdubbelde de partij van drie naar zeven zetels. Politieke analisten hadden er meteen een term voor klaar: “Het Lidewij-effect”. Alsof er een soort mysterieus aura rondliep dat stemmen kon oogsten. Voor journalisten was het sowieso makkelijker verkopen dan ‘Thierry-tragedie’. Minder chaos. Minder roepen. Meer diplomatie. En blijkbaar voldoende charme om een zeteltjesboost te veroorzaken.
Niet de inhoud, maar de uitstraling die ineens trend werd
Laten we eerlijk zijn: inhoudelijk veranderde er niet veel binnen FVD. Geen koerswijziging, geen ideologische metamorfose. Geen reptielen die ineens de partij verlieten. Maar De Vos gaf de partij een look waar je wél gewoon naar kunt kijken zonder dat je denkt dat je per ongeluk een Telegram-kanaal hebt geopend. Ze praat rustig, zonder geschreeuw, zonder “BREAKING: de aarde is plat!” vibe, en dat blijkt tegenwoordig een aantrekkelijk product. De Nederlandse kiezer houdt blijkbaar best van een beetje rust bij lunchtijd.
Maar terwijl politieke experts analyseerden en stemgedrag bestudeerden, was het internet vooral bezig met één video. Haar beëdiging. En een zaal die blijkbaar kouder was dan het vriesvak bij de Jumbo. Twitter, Insta en TikTok sprongen er bovenop alsof er gratis iPhones werden uitgedeeld.

De viral video: ijskoud momentje met politieke bijwerking
Het fragment: De Vos legt rustig de eed af. Hand omhoog, strak jurkje, rechtop, bijna statig. Maar mensen zagen iets anders. “Was koud zeker?” schreef iemand. En zo begonnen de interpretaties. Scherpe blikken, suggestieve grapjes, foto’s en screenshots die rondgingen alsof Nederland ineens fulltime meme-redacteuren had aangenomen. Het ging niet om de eed. Het ging niet om de politiek. Het ging om de uitstraling, timing en blijkbaar de temperatuur in de zaal die volgens social media ergens tussen Noordpool en cryochamber in lag.
Binnen enkele uren was de video overal. Politieke accounts, roddelpagina’s, satirepagina’s, zelfs accounts die normaal alleen broodjeszaakreclames posten. Eén simpel Kamerbeeld, en Lidewij werd trending zonder een woord te hoeven zeggen.
Van rustige diplomatie naar onverwacht kamer-icoon
Wat De Vos slim doet? Ze speelt geen ster, maar ook geen muurbloem. Ze kruipt niet in de slachtofferrol, maar gaat ook niet vol op de aanval. Ze kent de situatie, ziet het internet lachen, en kiest voor een rustige, licht geamuseerde houding. Ze laat het gebeuren. Niet defensief, niet geërgerd, gewoon: ja hoor internet, doe je ding maar. En dat werkt beter dan welke damage-control PR-tekst dan ook.
Want virale aandacht is tegenwoordig simpel: het hoeft niet inhoudelijk te zijn. Het hoeft niet politiek te zijn. Het hoeft niet eens respectvol te zijn. Het hoeft alleen maar deelbaar te zijn. En dat was deze clip meer dan genoeg.
Waarom dit viral gaat? Simpel: politiek met een vleugje menselijkheid verkoopt
Mensen zijn klaar met alleen maar debatten, ruzies, moties die nooit gehaald worden en ministers die doen alsof ze geen printer kunnen bedienen. Ze willen iets menselijks. Iets onverwachts. Iets dat ze kunnen delen met: “HAHA kijk dit.” En daarom werkt dit soort content beter dan welke verkiezingsfolder ooit. De Vos werd ineens niet alleen een lijsttrekker, maar een karakter. Niet alleen politiek gezicht, maar viraal materiaal.
Het lijkt alsof Nederland eindelijk snapt dat politiek niet alleen draait om beleid maken, maar ook om beeldvorming. En soms komt die beeldvorming per ongeluk uit een Kamerzaal die voelt als een walk-in-freezer met microfoons.

Het echte gevaar? Niet wat er te zien was, maar hoe makkelijk politieke beeldvorming wordt
Hier zit de kern van dit hele verhaal. Een simpele opname, geen context, geen woorden, geen quotes. En toch verandert het de manier waarop mensen naar haar kijken. Niet per se negatief, niet per se positief, maar wel als mens. En dat is precies waarom virale politiek zo veel macht heeft: je hoeft geen ideologie te begrijpen om mee te doen. Je hoeft alleen een mening te hebben over… tja, wat de airco deed.
De grapjes, memes en suggesties gaan niet over beleid, stikstof, democratie of de toekomst van Nederland. Ze gaan over een stilstaand beeld. Maar dat stilstaande beeld is wél genoeg om een politicus permanent in het geheugen van een land te branden.
Benieuwd naar de beelden? Klik op de volgende pagina!👇






